Annonce
Taget over motorvejen skal bestå af solcellepaneler, hvor der på undersiden skal monteres plader af støjabsorberende materiale. Animation: Metin Lindved Aydin
Viby-StavtrupLIV

Læg låg på støjen: Byrådsmedlemmer vil have tag over motorvejen ved Viby og Stavtrup

De to nyvalgte byrådsmedlemmer Metin Lindved Aydin (R) og Jesper Kjeldsen (S) vil have Aarhus Kommune til at undersøge, om man kan overdække Aarhus Syd Motorvejen med et tag, der kan absorbere trafikstøj og give borgerne i Viby og Stavtrup mere ro. ”Det er en visionær tanke, som kan vise sig at være naiv”, lyder det fra Metin Lindved Aydin.

I mere end 10 år har borgere i Viby og Stavtrup kæmpet for en løsning på støjproblemet fra Aarhus Syd Motorvejen.

Men i stedet for kun at tænke på støjvolde, der – såfremt de bliver opført – risikerer at reflektere støjen og kaste den tilbage andre steder i lokalområdet, har de to nyvalgte byrådsmedlemmer Metin Lindved Aydin (R) og Jesper Kjeldsen (S) fremlagt en mere vidtrækkende idé som løsning på støjproblemet.

Nemlig at lægge tag over Aarhus Syd Motorvejen på strækningen fra Kolt til krydset Åhavevej/Viby Ringvej - og altså forbi de stærkt støjplagede områder i Stavtrup, Lemming og Høskoven i Viby.

Mere konkret forestiller de to politikere sig, at taget over motorvejen skal bestå af solcellepaneler, hvor der på undersiden skal monteres plader af støjabsorberende materiale, som skal indfange støjen, når bilerne kører under.

Selv kalder de to lokalpolitikere taget for et "solsejl", og de forestiller sig, at det kan opføres i kombination med støjvolde og støjskærme.

- Vi forestiller os, at vi skal have støjvolde langs motorvejen kombineret med et solsejl over kørebanen, så støjen hverken slipper ud i siderne eller i toppen, siger Metin Lindved Aydin.

- Med en støjvold alene risikerer man, at støjen bliver slået tilbage af inversioner i luftlagene, selv om støjen egentlig er sendt til vejrs. Derfor skal vi have lukket i toppen også, siger han.

Går nu videre med idéen

Metin Lindved Aydin og Jesper Kjeldsen fremlagde første gang idéen om at anlægge et solsejl over motorvejen på et vælgermøde i Stavtrup kort før kommunalvalget. Efter de nu begge er valgt ind i byrådet, vil de gå videre med idéen.

Metin Lindved Aydin (tv) er uddannet arkitekt og arbejder til daglig med byggeri af huse og byudvikling. Han er valgt til byrådet for De Radikale. Foto: Kristine Dam Johansen

Derfor vil de to politikere først i det nye år anmode kommunens afdeling for Teknik og Miljø om midler til en forundersøgelse, der skal give svar på, om det overhovedet kan lade sig gøre at opføre solsejlet.

- Det er en visionær tanke, men den kan også vise sig at være naiv. Vi ved det simpelthen ikke endnu. Lige nu balancerer den mellem den gode idé og den dårlige idé. Derfor har vi brug for en bevilling fra Teknik og Miljø, så vi kan få undersøgt, om det kunne være en god løsning, siger Metin Lindved Aydin.

Høje-Taastrup er allerede i gang

De to byrådspolitikere er dog ikke de eneste, der arbejder med idéen.

I Høje-Taastrup Kommune besluttede byrådet i september 2021 at afsætte 650.000 kroner til at undersøge muligheden for at overdække et stykke af Holbæk-motorvejen, ligesom man i Østrig pt. foretager studier af løsningen.

Hvis idéen kan realiseres, forestiller Metin Lindved Aydin og Jesper Kjeldsen sig, at solsejlet skal strække sig 7,5 kilometer langs Aarhus Syd Motorvejen fra motorvejsramperne vest for Kolt til krydset ved Åhavevej/Viby Ringvej.

Derudover ønsker de at opføre solsejl vest for Åbo i nordgående retning, som skal mindske støjbelastningen i Ormslev og Ormslev Stationsby, samt på en strækning vest for Tilst, hvor et større parcelhuskvarter er plaget af støj.

Det er på de tre strækninger markeret med blå, at Metin Lindved Aydin og Jesper Kjeldsen forestiller sig, at solsejlet skal etableres. 

Støjen skal holdes under sejlet

Det er Metin Lindved Aydin (R), som er uddannet arkitekt, der står bag idéen til den konkrete konstruktion af solsejlet. Inspirationen er hentet hos den portugisiske arkitekt Alvaro Sizas berømte pavillon, som blev vist på verdensudstillingen i Lissabon i 1998.

Solsejlet skal bestå af en let wirekonstruktion båret af master med et tag bestående af solcellepaneler.

Med en støjvold risikerer man, at støjen kastes tilbage. Hvad ved I om, hvordan støjen opfører sig under et solsejl?

- Når man kører i sin bil under sejlet, vil det komme til at støje, men formentlig ikke lige så meget som i en tunnel, som jo er helt lukket. Det er den her konstruktion ikke. Der er huller til det fri, siger Metin Lindved Aydin.

Solsejlet skal udgøres af en let wirekonstruktion båret af master. Animation: Metin Lindved Aydin

- Idéen er at holde så meget af støjen som muligt under sejlet, så den ikke reflekteres. Derfor skal vi have så porøse overflader som muligt kombineret med lydabsorbenter, som monteres på undersiden af solcellepanelerne, som skal absorbere støjen, siger han.

Hvad så når det stormer og regner? 

Ved I, om det overhovedet kan lade sig gøre at opføre et solsejl over motorvejen i forhold til eksempelvis trafiksikkerhed og naturforhold?

- Rent byggeteknisk ved vi, at det kan lade sig gøre at konstruere. Hvis der kommer en storm, kan det godt være, at det blafrer mere, end hvad godt er, og måske vil nogle af panelerne gå til. Men det kan udbedres. Så det er et spørgsmål om dimensionering, altså hvor stærk, robust og fleksibel konstruktionen skal være, siger Metin Lindved Aydin.

- Men der er en masse ubekendte, som jeg på nuværende tidspunkt ikke er i stand til at svare fornuftigt på. Måske er der nogle grundlæggende fejl i hele setuppet, som gør, at det skal gøres anderledes. Det skal komme for en dag, hvis Teknik og Miljø beslutter at allokere midler til at undersøge idéen, siger han.

Foruden kraftige storme skal det undersøges, hvordan solsejlet kan håndtere kraftig nedbør. Derudover skal der findes løsninger på at sikre arbejdsmiljøet for de teknikere, der skal servicere solcellepanelerne og bevæge sig over en stærkt trafikeret motorvej.

Energiselskaber skal medfinansiere

De to lokalpolitikere mangler også fortsat svar på, om idéen er rentabel. De forestiller sig, at solsejlet delvist kan finansieres af elselskaber, som har interesse i at aftage strømmen fra solcellerne.

- Vi har luftet idéen over for et energiselskab, og de har ikke gjort korsets tegn eller vendt det hvide ud af øjnene. De har sagt, at det er interessant, men ikke givet endeligt tilsagn til at være med, siger Metin Lindved Aydin.

Har I trykprøvet idéen hos Vejdirektoratet, som i sidste ende skal give tilladelse?

- Nej, og de er sandsynligvis ikke den eneste myndighed, der skal ind over sådan et projekt her. Sikkerhedsstyrelsen skal formentlig også ind over, når det involverer stærkstrøm. Så der skal arbejdes med det – også mere seriøst end hvad to byrådspolitikere kan gøre. Vi kan højest pege i en retning, hvor vi synes, der kunne være en mulighed. Og så skal embedsværket følge den til dørs, siger Metin Lindved Aydin.

Løsninger på den korte bane

Når der er så mange ubekendte, og det tager mange år, før idéen måske kan realiseres, hvorfor så ikke kaste jeres kræfter efter at finde løsninger på den korte bane – for eksempel en støjvold?

- Jeg ved ikke, om det nødvendigvis er hurtigere at anlægge en støjvold end at etablere et solsejl. Man kan heller ikke bare uden videre få lov at etablere en støjvold langs E45. Det tager adskillige år, så i mine øjne kan projekter med støjvolde og solsejl sagtens bevæge sig parallelt, så de kan blive realiseret lige hurtigt - eller lige langsomt om man vil, siger Metin Lindved Aydin.

Jesper Kjeldsen supplerer.

- For os handler det ikke om enten-eller, men om både-og. Solsejlet kommer højst sandsynligt ikke til at løse problemet nu og her. Men når det er besluttet, at Aarhus Syd Motorvejen skal være vejen ind til Aarhus, så skal der også tænkes i langsigtede løsninger.

- Det er ikke sikkert, at det er den her løsning, der kommer til at ske. Men jeg synes godt, at et nyt byråd må tænke visionært og lægge nogle tanker frem, som vi går og pusler med. Vi ender ofte med at tænke en lille smule reaktionært i måden, vi finder løsninger på. Vi gør bare, som vi plejer. Det her er et forsøg på at tænke lidt større, siger Jesper Kjeldsen.

Viby-StavtrupLIV er et nyhedsbrevsmedie og udkommer ugentligt med artikler om Viby og Stavtrup direkte i din indbakke. Tilmeld dig her.

Få overblik her
Viby-StavtrupLIV

Michael fra Viby har fundet et godt udsigtspunkt over byen - og håber, at politikerne vil gøre noget ved trafikken i dette årti

Viby-StavtrupLIV

Store mængder regnvand løber igennem Viby - og det skal et nyt, grønt område med søer og gåruter være med til at løse

Viby-StavtrupLIV

Flere boliger, flere biler: Sådan vil kommunen undgå fremtidigt trafikkaos ved Jyllands-Posten

Viby-StavtrupLIV

Skolebygning solgt, anholdelser i Stavtrup og fejring af frivillige: Det skal du også vide fra ugen, der gik

Viby-StavtrupLIV

Flere ladepladser til elbiler er på vej til Viby

Viby-StavtrupLIV

Vandrutsjebane, Dino World og skumbad i Lego: Elever fra Stavtrup har bygget deres bedste idéer til den nye multihal

Viby-StavtrupLIV

Beboerne på Viby Bakke får Vårkjærparken som nabo: Sådan skal de to områder forbindes

Viby-StavtrupLIV

500 boliger, grønne områder og etagebyggeri i op til seks etager planlægges ved Jyllands-Postens tidligere hovedsæde

Nyhedsbrev

Nyt grønt område med regnvandssøer på vej til Viby

Jeg tror ikke, at jeg fornærmer nogen ved at påstå, at der ikke er en overflod af grønne åndehuller i Viby.

Nyhedsbrev

Giver boligerne ved Jyllands-Posten trafikkaos?

Lige for tiden kører jeg hver morgen min datter i vuggestue i bil. Det er absolut ikke et ønskescenarie, men nærmere et nødvendigt onde for at få hverdagslogistikken til at gå op.

Nyhedsbrev

Jyllands-Posten bliver til boligområde - her er den store plan

Hver gang jeg cykler eller kører langs Skanderborgvej op ad Ravnsbjerg Bakke, kan jeg ikke lade være med lige at kaste et blik over på Jyllands-Postens gule murstensbygning på højre hånd, som ligger der - tronende - på toppen af bakken.

Viby-StavtrupLIV

I kan ikke leve af velvilje og hindbærsnitter alene – det kan vi heller ikke

Viby-StavtrupLIV

Mangel på idrætsfaciliteter: Viby IF må tage gymnastiksale og skolehaller i brug - og skrive unge på venteliste til at spille basket

Viby-StavtrupLIV

Skoler i Viby og Stavtrup får penge til ekstra toiletrengøring

Viby-StavtrupLIV

Ingen cykelsti på Ormslevvej lige foreløbigt: Det ville være som at smide penge ud ad vinduet at grave vejen op nu

Viby-StavtrupLIV

Trafikerede veje gør det sårbart for elever på Viby Skole og Højvangskolen at cykle om morgenen – nu skal mulige løsninger undersøges

Viby-StavtrupLIV

Lokale ejendomsmæglere: Disse boliger er der rift om i Viby og Stavtrup

Viby-StavtrupLIV

Har du larmende biler uden for din dør? Nu skal støjen fra indfaldsveje og villaveje kortlægges

Viby-StavtrupLIV

Har du undret dig over, hvorfor kirker i Viby lyser grønt? Her er forklaringen