Elever på Vestergårdsskolen cykler klos op ad bybusser og biler: Det er meget utrygt
Forældre og skolelederen på Vestergårdsskolen i Viby efterlyser tryggere skoleveje, så flere børn kan cykle til skole, uden at de selv og deres forældre skal frygte trafikerede veje og farlige kryds.
- Jeg mener ikke, at det er for meget at forlange, at man sikrer en god skolevej, så børn i det mindste kan komme på en cykelsti, når de kører på en meget trafikeret vej, hvor der både kører lastbiler, busser og almindelige bilister, siger Line Juul Mikkelsen, som har børn i 1. og 3. klasse.
Sammen med skoleleder Dorthe Kjærulff Christensen peger hun på, at en bedre cykelsti på Ormslevvej, som fører til skolen, ville være et oplagt sted at starte.
Ti minutter før det ringer ind til første time på Vestergårdsskolen i Viby, er der gang i trafikken en helt almindelig morgen i august.
Ved den såkaldte kys-og-kør-bane foran skolen kører bilerne ind som en lang slange i halen af hinanden. Forældrene bag rattet standser kortvarigt, børnene stiger ud med skoletaskerne på ryggen, og forældrene kører væk igen.
- Du kan godt se, at der er gang i den sådan en morgen, ikke, siger skoleleder Dorthe Kjærulff Christensen, som står ved kys-og-kør-banen og overværer den linde strøm af biler.
Hun minder ofte forældrene om ikke at parkere bilen i banen, men kun standse, så der ikke bliver skabt en prop.
Sideløbende med trafikken i kys-og-kør-banen svinger skolens lærere deres biler ind på den nærliggende parkeringsplads, som er forbeholdt medarbejderne. Skolebussen ankommer med de børn, der har langt til skole. Taxaer kommer med elever til skolens specialklasser.
Børn kommer cyklende fra forskellige retninger, og andre kommer gående med deres forældre i hånden over fodgængerfeltet.
En ond trafikcirkel
Så ja, der er gang i den sådan en almindelig morgen, og den heftige trafik omkring Vestergårdsskolen gør det ifølge skolelederen utrygt for mange forældre at lade deres børn transportere sig selv til skole på cykel eller gåben.
Derfor kører mange deres børn til skolen om morgenen og henter dem igen, hvilket kun forstærker problemet med trafikken.
- Det er en udfordring for os, at der er så meget trængsel om morgenen. Der er mange biler, der er medarbejdere, der skal ind og parkere, og nogle kommer gående. Der bliver trængt, når alle kommer på samme tid, siger Dorthe Kjærulff Christensen.
Det er ellers skolelederens indtryk, at de fleste forældre i området omkring skolen egentlig gerne vil sende deres børn alene afsted på cykel eller gåben.
- Men forældrene bliver utrygge, når der er så meget trafik. Jeg ser mange, der bor i området, som lærer deres børn at cykle i skole. Men der skal ikke ret mange biler til, før det bliver presset, siger Dorthe Kjærulff Christensen.
Cykler klos op ad busser og biler
Denne fredag morgen har hun fået selskab af Line Juul Mikkelsen, som har børn i henholdsvis 1. og 3. klasse.
Line Juul Mikkelsen kører for det meste sine børn i skole om morgenen, fordi den heftige trafik gør hende utryg ved at sende børnene afsted på cykel alene. Men en gang imellem cykler hun med sine børn ad Ormslevvej til skolen.
Det er langt fra en afslappende oplevelse.
- Jeg synes, det er meget ubehageligt at cykle med mine børn på Ormslevvej. Bilerne kører så tæt på børnene, at jeg næsten holder vejret, siger hun.
På Ormslevvej kører der bybusser i pendulfart og mange biler - blandt andet med unge, der skal møde ind på handelsgymnasiet Aarhus Business College.
Skoleleder på Vestergårdsskolen Dorthe Kjærulff ChristensenI sidste ende kan vi risikere, at forældre fravælger skolen, fordi skolevejene ikke er sikre nok
Der er anlagt pukkelbump på vejen, som kan tage toppen af bilernes hastighed, men busserne undviger ofte bumpene ved at køre med et hjulpar på hver sin side af bumpene i stedet for at køre hen over dem.
I den ene side af vejen ind mod skolen er der anlagt en ensporet cykelsti, som er forholdsvis smal, og flere steder er cykelstien ikke hævet fra vejen, men blot tegnet op med rødt på vejbanen.
- Mange børn slingrer jo lidt, når de cykler, og der skal virkelig ikke meget til, før de kommer helt tæt på biler, busser og lastbiler på vejen, siger Line Juul Mikkelsen.
- Jeg anbefaler faktisk mine børn at cykle på fortovet i stedet for på vejen, og så forklarer jeg dem, at hver gang der kommer nogle gående, så må de stå af og trække forbi dem. Det vil jeg hellere, end jeg vil risikere, at de cykler ude på vejen, hvor de store busser og bilerne kører rigtig tæt på, siger hun.
Bedre cykelsti på Ormslevsvej
Skoleleder Dorthe Kjærulff Christensen har ikke konkrete tal på, hvor mange af skolens cirka 460 elever, der bliver kørt til skole, og hvor mange der kommer selv.
Nogle elever bliver kørt af en god grund. Skoledistriktet er langstrakt og strækker sig over 4-5 kilometer, så nogle børn har langt til skole.
Derfor har Vestergårdsskolen også en skolebusordning, som Aarhus Kommune stiller til rådighed, hvor børn op til 3. klasse kan blive kørt til skole.
Skolebusordning
I Aarhus Kommune kan et barn blive kørt til og fra skole med offentlig bus eller skolebus når:
- Skolevejen er over 2 ½ km for elever fra børnehaveklasse til 3. klassetrin
- Skolevejen er over 6 km for 4. til 6. klassetrin
- Skolevejen er over 7 km for elever 7. til 9. klassetrin
- Der er en særligt farlig skolevej
- Når barnet er visiteret til et særligt tilbud med kørsel (specialundervisning, specialtilbud)
Kilde: Aarhus Kommune
Men flere af skolens elever kunne med fordel cykle til Vestergårdsskolen, hvis rammerne blev bedre, mener Dorthe Kjærulff Christensen.
- Drømmescenariet ville være, at børnene havde lyst til at cykle hele vejen til skolen, og at forældrene var trygge ved det, fordi rammerne var der til det, siger hun.
- I sidste ende kan vi risikere, at forældre fravælger skolen, fordi skolevejene ikke er sikre nok, siger hun og fremhæver, at der især er behov for en bedre cykelsti på Ormslevvej.
Det er Line Juul Mikkelsen enig i.
- Det ville gøre en stor forskel, hvis der var en god, reel cykelsti - for eksempel i begge sider af vejen - og at cyklestien var i niveau med fortovet, så der var en kantsten ned til der, hvor bilerne kører. Så ville jeg være mere tryg ved at sende mine børn afsted, siger hun.
Line Juul Mikkelsen mener ikke, at det er et spørgsmål om overbeskyttelse, når forældre ikke vil sende deres børn afsted på cykel.
- Jeg synes ikke, der er noget curlingforælder over det her. Jeg mener ikke, at det er for meget at forlange, at man sikrer en god skolevej, så børn i det mindste kan komme på en cykelsti, når de kører på en meget trafikeret vej, hvor der både kører lastbiler, busser og almindelige bilister, siger hun.