Støjværn og shuttlebusser: Sådan vil byrådskandidater løse problemer med støj og trafik
Motorvejsstøj, støjvolden ved Stavtrup og planerne om motorvejsramper ved Ravnsbjergvej var blandt de store emner, da der blev diskuteret trafikudfordringer på vælgermødet på Viby Bibliotek mandag aften.
Flere af byrådskandidaterne var enige om, hvad løsningen på de massive støjproblemer er.
Hvordan vil I løse problemet med den sundhedsskadelige støj fra motorvejen? Skal landmænd have lov til at opføre en privat støjvold ved Stavtrup mod at udstykke boliger?
Bliver støjen ikke kun værre, når der efter planen skal bygges motorvejsramper ved Ravnsbjergvej? Og var det ikke en idé at indsætte shuttlebusser for at aflaste trafikken i Viby?
Spørgsmålene til byrådskandidaterne var mange, da der mandag aften blev debatteret trafik- og støjproblemer i Viby og Stavtrup på vælgermødet på Viby Bibliotek.
Her kan du læse kandidaternes svar.
Støj fra motorvejen
Ango Winther fra Det Konservative Folkeparti mener, at løsningen på støjproblemerne fra motorvejen er at få del i de tre milliarder kroner, som et bredt forlig i Folketinget har afsat til bekæmpelse af trafikstøj i den store infrastrukturplan, der blev vedtaget i juni.
2,4 af milliarderne er endnu ikke afsat til konkrete projekter.
- Jeg gik en tur i Høskoven for ikke så lang tid siden, hvor jeg oplevede med egne ører, hvordan det er at være tæt på motorvejen, når det virkelig spidser til i myldretiden. I Teknisk Udvalg har vi arbejdet meget for at få fat i nogle af de milliarder (fra regeringens støjpulje, red.) for at få lavet trafikdæmpning og støjdæmpning de steder, som er rigtig slemme - fra Høskoven og ud på den anden side af Stavtrup. Jeg håber meget, at det på et tidspunkt lykkedes at få fat i nogle af de milliarder, så vi får støjdæmpning, sagde Ango Winther.
På vælgermødet efterlyste en lokal Stavtrup-borger, som selv er ramt af støjen, flere konkrete forslag til at løse støjproblemerne nu og her i stedet for at sigte efter en støjpulje, som kan tage lang tid at få del i.
Til det svarede Jesper Kjeldsen fra Socialdemokratiet:
- Milliarderne i støjpuljen kan være nogle lange penge, men det er trods alt ægte penge. Rigtige penge. Der er aldrig penge til sådan noget her, men nu er der 2,4 milliarder. Skulle vi så bare sige: ”Det bliver nok for svært. Det kommer ikke til at ske”? Vi er 734 borgere i Viby og Stavtrup, der har skrevet under på en underskriftsindsamling mod støjen, og jeg ved, at der bliver lagt politisk pres på ministeren. Så jeg tror ikke, at det er så urealistisk, sagde han.
Morten Bak Josefsen, kandidat for Venstre, mener også, at det er den rigtige løsning at kæmpe for en andel af de tre milliarder kroner i støjpuljen.
- Det er en ganske glimrende løsning, men den eneste mulighed, jeg ser for at få adgang til midlerne, er at vi skal have medfinansiering fra Aarhus Kommune. Derfor skal vi spørge Socialdemokratiet, om de vil være med til at afsætte midler til det. Ellers får vi ikke gjort noget ved støjen. Støjen er ikke bare i Viby og Stavtrup. Den findes også i Kolt-Hasselager, så der skal findes en helhedsløsning på hele motorvejsstrækningen, sagde han.
Jesper Kjeldsen fra Socialdemokratiet tilføjede, at han gerne vil se på, hvordan man også kommunalt kan finde penge til at løse problematikken.
Støjvold i Stavtrup
På vælgermødet blev tilbuddet fra de to landmænd Lars og Mogens Lyngby Pedersen om at etablere en privat støjvold syd for Salamanderparken i Stavtrup også diskuteret.
De to landmænd har tilbudt at opføre en støjvold mod at få tilladelse til at udstykke en del af deres landbrugsjord til boliger, som Viby-StavtrupLIV tidligere har beskrevet.
Ango Winther, Det Konservative Folkeparti:
- Landmændene vil ikke etablere en støjvold ved Stavtrup kvit og frit, de vil have lov til at omdanne landbrugsjord til boligbyggeri. Det er sådan nogle ting, vi skal have til at hænge sammen, om det nu også er en mulighed. Men det er en sag, vi kigger på. Så forhåbentlig bliver det også en fornuftig ting, sagde han.
Jesper Kjeldsen, Socialdemokratiet:
- Jeg er optaget af, at vi ikke risikerer at forurene vores grundvand ved at etablere en støjvold. Men der er kommet nogle nye muligheder for at lave restriktioner, hvis man skal bygge på netop det område. Det åbner for muligheden for at tage en diskussion, om vi måske kan udvikle Stavtrup i det område. Men kun hvis vi stiller krav til de landmænd, der vil stille deres jord til rådighed, sagde han.
Motorvejsramper ved Ravnsbjergvej
På vælgermødet udtrykte flere borgere også bekymring om øget støj og trafik, såfremt der bliver etableret motorvejsramper ved Ravnsbjergvej/Ormslevvej.
Ango Winther, Det Konservative Folkeparti:
- Der er en del støjproblemer på Ravnsbjergvej allerede, og hvis der kommer mere trafik, bliver støjen ikke mindre. Vi sidder i øjeblikket og venter på at komme til at behandle en sag om boligbyggeri på Jyllands-Postens arealer (på Grøndalsvej, red.). I forbindelse med at give sådan en tilladelse skal man også se på, at der kommer til at være støjdæmpende foranstaltninger for at sikre at området - både hvor Jyllands-Posten ligger i dag og området nord for - bliver tænkt ind, siger han.
Jesper Kjeldsen, Socialdemokratiet:
- Når det kommer til ramperne, er det vigtigt for mig, at vi får lavet den støjdæmpning, vi har talt om, allerede nu. Hvis ramperne så kommer, så kan man ikke etablere dem uden at pakke dem totalt ind i en eller anden form for støjdæmpende elementer. Det vil være spild af penge andet, siger han.
Thure Hastrup, Enhedslisten:
- I forhold til støj, synes vi i Enhedslisten, at man skal sætte hastigheden ned. Derudover kunne vi jo bruge de millioner, der er afsat til at bygge ramper, på først at lave en cykelhandlingsplan, så der blandt andet kan gøres noget ved cykelstien til Vestergårdsskolen. Samtidig kunne man bruge pengene på at styrke den kollektive trafik ved at øge antallet af afgange på letbanen og indsætte elbusser, som kan sikre et ordentligt alternativ til bilerne, siger han.
Skal der shuttlebusser til for at mindske trafikken?
En borger fra Viby spurgte kandidaterne, om det ikke var en løsning at etablere parkeringspladser og shuttlebusser i udkanten af Aarhus for at mindske biltrafikken ind igennem Viby og særligt Ravnsbjergvej.
Thure Hastrup, Enhedslisten:
- Helt generelt lader det ikke til, at man samtidig med helhedsplanen for Viby har overvejet, hvordan man kan løse trafikudfordringerne. Så der er vist behov for en mere overordnet gennemgang af det én gang til.
- Forslaget om at etablere parkeringspladser og shuttlebusser, som man kan køre ind til byen i, er en gammel idé, som vi støtter, og det er noget af det, der skal til for at nedbringe biltrafikken. Men vi skal først have indsat en helt masse el-busser, sagde han.
Dennis Cassøe, Trivsel og Reel Borgerinddragelse:
- For mig er det en gåde, at vi ikke har parkeringspladser og shuttlebusser ved indfaldsvejene. Vi kan placere parkeringspladserne tilpas langt uden for byerne, sørge for shuttlebusser, der kører hurtigt, og som kører hvert 5.-10. minut, så man kan komme ind til byen. Jeg ville personligt spare meget tid på det, og det tænker jeg, gælder rigtig mange her i byen, sagde han.
Viby-StavtrupLIV er et nyhedsbrevsmedie og udkommer ugentligt med artikler om Viby og Stavtrup direkte i din indbakke. Tilmeld dig her.