Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Viby-StavtrupLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- Det kan sgu ikke være meningen, at man på sine gamle dage skal risikere at dø tidligere eller blive ramt af demens, fordi trafikstøjen er øget i nærheden af, hvor man bor, siger Lars Knudsen, som sammen med sin hustru, Lena Vestergaard, er hårdt plaget af støjen fra motorvejen i deres hjem på Ormslevvej i Viby. Foto: Kristine Dam Johansen

Forstyrret nattesøvn og høreværn i haven har kastet Lars ind i støjkampen

Når jeg smider mig på sofaen om aftenen efter en lang arbejdsdag, bruger jeg for tiden virkelig meget krudt på at scrolle ned over Boligsiden og kigge på huse i forstæderne omkring Aarhus.

Min kæreste og jeg drømmer om at skifte vores lejlighed ud med et hus, og særligt en have står højt på ønskelisten, så vi kan grille på terrassen, drikke kaffe i morgensolen og slippe vores datter løs i sandkassen og legehuset.

Sådan en have har Lars Knudsen og Lena Vestergaard, som bor på Ormslevvej i Viby. Problemet er bare, at de ikke kan bruge den.

Eller, de har ikke længere lyst til at bruge deres have, fordi støjen fra motorvejen de seneste år er blevet så invaderende, at det er umuligt for parret at finde ro udenfor. Derfor har Lena Vestergaard købt et par gule høreværn, som ligger på en fast plads ved siden af havedøren. Dem tager hun på, når hun skal luge sine bede.

Og Lars Knudsen? Han har besluttet at tage støjkampen op. Sammen med to gode venner og medsammensvorne fra lokalområdet forsøger han - indædt og vedholdende - at lægge pres på både lokalpolitikere og folketingspolitikere for at få etableret et støjværn i Viby.

En af de politikere er folketingsmedlem for Socialdemokratiet Camilla Fabricius, som selv bor i Viby. Derfor spørger jeg hende i dette nyhedsbrev, hvad hun har tænkt sig at gøre for at få øremærket en del af de tre milliarder kroner i regeringens støjpulje til Viby og Stavtrup.

Og så er der kun tilbage at sige godt valg i morgen. Jeg er personligt virkelig spændt på at dykke ned i tallene og se, hvordan stemmerne fordeler sig i Viby og Stavtrup, og hvilke lokale kandidater, der bliver valgt ind.

Alt det har jeg tænkt mig at nørde de kommende dage og gøre jer klogere på, når krydserne er sat, og stemmerne talt op. Så hvis der er noget særligt, du synes, jeg skal kigge på, så send mig endelig en mail på kridj@viby-stavtrupliv.dk.

Tak, fordi du følger med.

Billede af Kristine Dam Johansen
Billede af skribentens underskrift Kristine Dam Johansen Journalist
Før i tiden sad Lena Vestergaard og Lars Knudsen ofte på deres terrasse og spiste aftensmad eller drak en kop kaffe efter arbejde. Det har de opgivet nu, fordi støjen fra motorvejen er blevet så slem. Foto: Kristine Dam Johansen

Lars og Lena lever i støjhelvede fra motorvejen: Det kan ikke være rigtigt, at vi skal risikere at dø tidligere

De lever med trafikstøj fra klokken 04 om morgenen til 23 om aftenen. De vågner om natten, bruger høreværn i haven, og så kæmper de for at få etableret et støjværn langs motorvejen, så de kan få ro.

Lars Knudsen og Lena Vestergaard har boet på Ormslevvej i Viby i 28 år, men de har aldrig oplevet så meget støj fra motorvejen som nu.

- Støjen er blevet alt for slem, og som kommunalpolitiker og folketingspolitiker, kan man ikke bare se det her overhørig. Politikerne bliver nødt til at bruge kræfter for at få det her bragt på plads, siger Lars Knudsen.

Hos ægteparret Lars Knudsen og Lena Vestergaard på Ormslevvej i Viby er støjen fra motorvejen blevet så voldsom, at Lars Knudsen bliver vækket om natten, og Lena Vestergaard går med høreværn i haven. Parret mener ikke, at politikerne kan ignorere problemet længere.

Når man åbner havedøren hjemme hos Lars Knudsen og Lena Vestergaard i deres hus på Ormslevvej i Viby, er det som at banke hovedet mod en mur.

Den susende lyd af biler, der drøner over motorvejens asfalt, er markant og invaderende, så snart man træder ud på terrassen.

I vindueskarmen ved siden af havedøren ligger et par gule høreværn. Dem bruger Lena Vestergaard, når hun skal ud og luge i sine bede i haven.

Engang sad ægteparret fra Viby ude om sommeren og spiste aftensmad. Det har de opgivet.

De har heller ikke længere lyst til at gå en tur i det ellers naturskønne område i Høskoven, fordi de ikke kan høre, hvad hinanden siger.

Det er deres virkelighed.

Det kan sgu ikke være meningen, at man på sine gamle dage skal risikere at dø tidligere eller blive ramt af demens, fordi trafikstøjen er øget i nærheden af, hvor man bor

Lars Knudsen, Viby

Lars Knudsen og Lena Vestergaard har boet i huset på Ormslevvej i 28 år, og i de første mange år var støjen fra Aarhus Syd Motorvejen tålelig og ikke noget, der generede dem synderligt.

Men i takt med øget trafik, øget hastighedsgrænse, en slidt belægning på motorvejen og flytningen af containerhavnen og Molslinjens færgeterminal er støjen ifølge parret blevet ekstrem.

- Før i tiden sad vi i haven og snakkede, når vi kom hjem fra arbejde og fik en kop kaffe. Det kan vi ikke mere. Nu kan vi sidde indenfor og kigge på fuglene. Gudskelov har vi en udestue, men der kan man også nogle gange høre støjen, fortæller Lena Vestergaard.

Lena Vestergaard fra Viby må have høreværn på i sin have på grund af støjen fra motorvejen. Foto: Kristine Dam Johansen 

Støj på op mod 80 dB

Lars Knudsen har selv foretaget støjmålinger og har flere gange målt støjniveauer på op mod 80 dB i området. Han vurderer, at det gennemsnitlige støjniveau ligger på mindst 63-64 dB. Det stemmer overens med Miljøstyrelsens seneste støjmålinger fra 2017.

Støjen er blevet alt for slem, og som kommunalpolitiker og folketingspolitiker, kan man ikke bare se det her overhørig. Politikerne bliver nødt til at bruge kræfter for at få det her bragt på plads.

Lars Knudsen, Viby

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO kan vejstøj over 53 dB give øget risiko for hjerte-kar-sygdomme, slagtilfælde, diabetes og stress, og for nylig viste et forskningsprojekt, at trafikstøj over 55 dB over en årrække kan give øget risiko for Alzheimers og demens.

Derfor mener Lars Knudsen, at de danske myndigheders vejledende grænse for trafikstøj på 58 dB beror på gammel viden.

- Jeg køber ikke det argument om, at man bør vide, hvad man går ind til, når man køber et hus ved motorvejen, og at der dengang var en vejledende støjgrænse, som man holder sig til. Man bliver nødt til at forholde sig til ny viden. Verden er jo ikke statisk.

- Politikerne bliver nødt til at følge op, når der sker forandringer, og indrette sig efter det. Hvis man vil have, at folk skal kunne komme hurtigt ind og ud af byen, så er det fint, men det skal ikke gå ud over os andre. Så må man indrette sig efter det, så vi andre kan have et tåleligt liv, siger han.

Skal vi dø tidligere?

Lars Knudsen har to gamle venner, som har boet i området omkring Høskoven altid. De er nu ramt af henholdsvis Alzheimers og demens og er flyttet fra deres barndomshjem.

- Så begynder vi jo at frygte, om vi er de næste, der risikerer at blive ramt. Det kan sgu ikke være meningen, at man på sine gamle dage skal risikere at dø tidligere eller blive ramt af demens, fordi trafikstøjen er øget i nærheden af, hvor man bor, siger han.

- Støjen er blevet alt for slem, og som kommunalpolitiker og folketingspolitiker, kan man ikke bare se det her overhørig, siger Lars Knudsen. 

I huset på Ormslevvej kan Lars Knudsen og Lena Vestergaard høre støjen fra motorvejen fra klokken fire om morgenen til klokken 23 om aftenen.

Lars Knudsen vågner ofte mellem fire og fem om morgenen til lyden af lastbiler, der accelererer, selv om parret sover med lukkede vinduer året rundt. Lena Vestergaard sover med ørepropper.

I perioder har parret dagligt talt om at flytte, men de er glade for området, og derfor har Lars Knudsen besluttet sig for at kaste sig ind i støjkampen og forsøge at råbe politikerne op.

Pres på minister og politikere

Han har allieret sig med to medsammensvorne fra Høskovvej i "støjjuntaen", som trioen kalder sig.

I maj inviterede de Teknisk Udvalg og rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek, på besøg, så politikerne kunne høre støjen med egne ører.

Lars Knudsen mener, at det er en statslig opgave at løse støjgenerne fra motorvejen, og derfor vil han have kommunalpolitikerne i byrådet til at lægge pres på folketingspolitikerne.

Han har også selv – flere gange - skrevet breve til transportminister Benny Engelbrecht og de østjyske folketingsmedlemmer Camilla Fabricius, Jens Joel og Nicolai Wammen for at råbe op om den massive støj fra Aarhus syd Motorvejen.

Særligt nu, efter et bredt forlig i Folketinget har afsat en pulje på tre milliarder kroner til bekæmpelse af trafikstøj i den store plan for Danmarks infrastruktur.

Fakta om støjpuljen

  • Støjpuljen på tre milliarder kroner, som et bredt forlig i Folketinget har afsat, skal primært gå til støjskærme i særligt støjbelastede områder langs statsvejene.
  • Partierne bag aftalen vil have en mere helhedsorienteret tilgang til støjbekæmpelse, hvor indsatsen ikke alene sker, hvor en vej bygges eller udvides, men også fokuserer på de afledte effekter i nærområderne.
  • Partierne er også enige om, at der skal gives mulighed for kommunal medfinansiering til støjskærmsprojekter, hvor kommuner selv ønsker at bidrage til projekterne.
  • Partierne ønsker desuden af fremme brugen af støjsvage dæktyper gennem internationalt standardiseringsarbejde.

Kilde: Infrastrukturplan 2035

- Støjen er blevet alt for slem, og som kommunalpolitiker og folketingspolitiker, kan man ikke bare se det her overhørig. Politikerne bliver nødt til at bruge kræfter for at få det her bragt på plads.

- Lige nu er der afsat midler, så det er jo bare med at presse på. Man får ikke noget ud af ikke at gøre noget. Jeg bider mig i hvert fald fast i bordkanten, siger han.

Viby-StavtrupLIV er et nyhedsbrevsmedie og udkommer ugentligt med artikler om Viby og Stavtrup direkte i din indbakke. Tilmeld dig her.

Folketingsmedlem for Socialdemokratiet Camilla Fabricius er valgt i Østjyllands Storkreds og bor selv i Viby. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix 

Folketingsmedlem fra Viby: Jeg har fokus på støjproblemet

Viby-borger og medlem af Folketinget for Socialdemokratiet, Camilla Fabricius, anerkender problemet med støj fra motorvejen og vil "bringe tanker og informationer fra lokalområdet videre", oplyser hun.

- Jeg har talt med Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen, om Viby. Jeg har også selv været ude at besigtige området, og jeg kan godt høre, at det er udfordret, siger hun.

Viby-borger og medlem af Folketinget for Socialdemokratiet, Camilla Fabricius, er i dialog med Socialdemokratiets transportordfører om støjproblemerne i Viby og Stavtrup, oplyser hun.

Regeringen har i et bredt forlig med Folketingets partier afsat tre milliarder kroner til bekæmpelse af trafikstøj i den store aftale om Danmarks infrastruktur, som blev indgået i juni.

Men indtil videre er der kun afsat 600 millioner kroner til konkrete støjprojekter - hovedsageligt i hovedstadsområdet og Aalborg.

Så hvis en del af midlerne i støjpuljen skal øremærkes til at reducere støjen fra Aarhus Syd Motorvejen ved Viby og Stavtrup, kræver det, at forligspartierne beslutter at tilgodese området.

Derfor må lokalvalgte folketingsmedlemmer være med til at lægge pres på forligskredsen og ministeren, mener flere lokale borgere og arbejdsgruppen Ro i Stavtrup.

Fakta om støjpuljen

  • Støjpuljen på tre milliarder kroner, som et bredt forlig i Folketinget har afsat, skal primært gå til støjskærme i særligt støjbelastede områder langs statsvejene.
  • Partierne bag aftalen vil have en mere helhedsorienteret tilgang til støjbekæmpelse, hvor indsatsen ikke alene sker, hvor en vej bygges eller udvides, men også fokuserer på de afledte effekter i nærområderne.
  • Partierne er også enige om, at der skal gives mulighed for kommunal medfinansiering til støjskærmsprojekter, hvor kommuner selv ønsker at bidrage til projekterne.
  • Partierne ønsker desuden af fremme brugen af støjsvage dæktyper gennem internationalt standardiseringsarbejde.

Kilde: Infrastrukturplan 2035

Et af de lokalvalgte folketingsmedlemmer er Camilla Fabricius fra Socialdemokratiet, som selv bor i Viby.

Camilla Fabricius, hvordan vil du kæmpe for at få nogle af midlerne fra statens støjpulje øremærket til Viby og Stavtrup?

- Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er rigtig tilfreds med, at vi nu endelig har fået en infrastrukturplan, som er så utrolig bredt forankret, og at vi dermed øger hele indsatsen for bekæmpelse af støjforurening.

- Nu skal man se på, hvor der er særligt støjbelastede boligområder langs statsvejene. Der giver det mening for mig som valgt i Østjylland og bosat i Viby at bringe tanker og informationer fra mit lokalområde videre, og jeg har faktisk talt med Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen, om Viby. Jeg har også selv været ude at besigtige området, og jeg kan godt høre, at det er udfordret.

- Men jeg synes også, at det er vigtigt, at man slår pjalterne sammen med Aarhus Kommune og ser på, hvad man hver især kan gøre, så man ikke kun forliger sig på, at man har en national støjpulje, men også får lagt en plan for støjforurening i kommunen, siger hun.

Du siger, at du har haft fat i Socialdemokratiets transportordfører. Er det hos ham, du kommer til at lægge pres, eller hvad kan man forvente som Viby- og Stavtrup-borger fra dig i forhold til at gøre opmærksom på støjproblemet?

- Jeg vil helt klart tage fat i Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen, hvilket jeg også har gjort, og gøre opmærksom på, hvad det er, vi ønsker - ikke bare i Aarhus - men også i Viby. Jeg synes, at det er vigtigt at holde fokus på de særligt støjbelastede boligområder langs statsvejene. Og i Viby og Stavtrup er der nogle boliger, som ligger tæt på motorvejen, og når man ser på vejens forløb og placering i landskabet, så giver det meget støj, siger hun.

Var det ikke en mulighed at gå direkte til transportminister Benny Engelbrecht og påvirke ham?

- Med den arbejdsmetode, vi har, giver det mening, at jeg har en god kontakt til vores transportordfører. Selvfølgelig taler vi også med ministeren, men i mit daglige arbejde er jeg i øjenhøjde med Thomas Jensen, siger hun.

Blandt mange borgere i Viby er der en klar forventning om, at lokalvalgte folketingsmedlemmer som dig lægger et politisk pres, så Viby bliver prioriteret, når de her støjmidler skal fordeles. Kan de regne med det?

- Det forstår jeg godt, og det er jo også derfor, man har lokalvalgte folketingsmedlemmer. Jeg synes, det er vigtigt at sige, at der er mange greb i det her, og det er vigtigt at kigge hele vejen rundt og både tænke på asfalt, hastighedsnedsættelse, støjværn osv.

- Jeg synes selv, at det er ret interessant også at tænke biodiversitet ind, så vi måske kan opføre skov, der kan være støjabsorberende. Så det at arbejde med flere greb, er noget af det, jeg tager med ind, når jeg taler med transportministeren og vores transportordfører, siger hun.

Viby-StavtrupLIV er et nyhedsbrevsmedie og udkommer ugentligt med artikler om Viby og Stavtrup direkte i din indbakke. Tilmeld dig her.