Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Viby-StavtrupLIV i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Mange lokale er bekymret for, at det nye boligområde ved Jyllands-Posten vil give endnu mere pres på Ravnsbjergvej og Grøndalsvej, end der allerede er. Foto: Kristine Dam Johansen

Giver boligerne ved Jyllands-Posten trafikkaos?

Lige for tiden kører jeg hver morgen min datter i vuggestue i bil. Det er absolut ikke et ønskescenarie, men nærmere et nødvendigt onde for at få hverdagslogistikken til at gå op.

Uge efter uge snegler jeg mig afsted igennem morgentrafikken i myldretiden. Kører lidt, bremser, kører lidt, bremser og krydser fingre for, at køen snart ender. Og jeg skal ikke holde mig for god til at indrømme, at jeg indimellem også slår en genvej ad en villavej for at smyge mig uden om den værste tomgang.

Det trafikscenarie tror jeg, at mange af jer kan nikke genkendende til. Især hvis I kører ad Ravnsbjergvej om morgenen. Her er det ikke unormalt, at bilerne holder i kø helt ud til Stavtrup, og mange bilister ser deres snit til at stikke ned ad for eksempel Grøndalsvej for at undgå flaskehalsene. Og hvordan bliver det så ikke, når der efter planen skyder op mod 500 nye boliger op på Jyllands-Postens tidligere grund og endnu flere beboere og biler flytter ind i området?

Den tanke rumsterer hos mange i nærområdet, og hos Viby Grundejerforening efterlyser man en plan for trafikafviklingen. Særligt med tanke på, at der også er byggeplaner på Store Ravnsbjerg skråt over for Jyllands-Posten.

Og trafikken er et fokuspunkt hos Aarhus Kommune, forsikrer projektlederen for det nye boligområde ved Jyllands-Posten. Grøndalsvej skal gøres mere tryg – også for skoleelever. Ravnsbjergvej skal tilpasses, så de mange nye beboere kan komme ind og ud af området. Og så bliver de mulige motorvejsramper ved Ravnsbjergvej/Ormslevvej tænkt ind i planerne for det nye kvarter.

Ved Viby Torv er der også nye tiltag på vej til bilisterne – eller nærmere bestemt el-bilisterne. Her er der nemlig en række nye offentlige ladestandere på vej, som alle jer, der kører på strøm, får mulighed for at bruge.

Og med den nyhed bremser jeg trafiksnakken for nu. Her til sidst vil jeg nemlig gerne sige tak til alle jer, der hver uge læser med og melder ind med gode idéer til historier, jeg kan gribe fat i.

Som du sikkert har bemærket, er Viby-StavtrupLIV for nylig blevet et betalingsmedie, og hvis du ikke allerede har tegnet abonnement, vil vi rigtig gerne have dig med på holdet.

Som abonnent får du for 39 kroner om måneden 1-2 nyhedsbreve om ugen og fuld adgang til alle vores artikler. Du kan tilmelde dig som abonnent lige her.

Og hvis du i stedet foretrækker at se os lidt an, kan du bare fortsætte med at modtage nyhedsbrevet gratis og følge med i, hvad vi skriver om.

Nu til historierne. God lørdag!

Billede af Kristine Dam Johansen
Billede af skribentens underskrift Kristine Dam Johansen Journalist
Grøndalsvej bliver i dag brugt som smutvej af mange bilister, men vejen skal forvandles i takt med, at 500 nye boliger efter planen skal etableres ved Jyllands-Postens tidligere hovedsæde. Foto: Kristine Dam Johansen

Flere boliger, flere biler: Sådan vil kommunen undgå fremtidigt trafikkaos ved Jyllands-Posten

Tusindvis af bilister kører ad Ravnsbjergvej hver eneste dag, og i myldretiden stikker mange bilister inden om Grøndalsvej for at undgå at sidde for meget i kø.

Der er pres på trafikken i området, og i fremtiden kommer der endnu flere biler til, når Jyllands-Postens tidligere grund skal omdannes til boligområde.

Derfor påtænker kommunen blandt andet at etablere flere svingbaner ved Ravnsbjergvej.

Derudover skal der laves cykelsti i begge retninger på Grøndalsvej, hvor hastigheden efter planen skal nedsættes.

Og så er der fortsat tale om at etablere motorvejsramper ved Ravnsbjergvej/Ormslevvej, som også vil få indflydelse på trafikken i området.

Grøndalsvej skal gøres mere sikker, og der skal etableres flere svingbaner i krydset Ravnsbjergvej/Skanderborgvej for at få trafikken til at glide, når Jyllands-Postens tidligere grund bliver omdannet til boligområde. Samtidig tænker kommunen de måske kommende motorvejsramper ind i planerne.

Der er pres på trafikken i området omkring Jyllands-Postens tidligere domicil på Grøndalsvej i Viby.

En helt almindelig morgen i myldretiden er det ikke unormalt, at bilister holder i laaaang kø ad Ravnsbjergvej for at komme op til krydset ved Skanderborgvej. Og mange ser deres snit til at bruge Grøndalsvej og andre mindre veje som smutveje for at undgå flaskehalsene.

Det er situationen i dag. Så hvad sker der, når Jyllands-Postens tidligere grund i løbet af de kommende år bliver omdannet til bolig- og erhvervsområde og hundredevis af beboere flytter ind?

Lige nu er planen at opføre cirka 500 nye boliger, butikker og en daginstitution på området, som Viby-StavtrupLIV skrev i sidste uge.

Og det vil uundgåeligt give endnu mere pres på trafikken, mener Viby Grundejerforening, der repræsenterer grundejere i hele Viby.

- Vi må forvente, at der kommer mere trafik, og at vi får et meget ensidigt trafikmønster, siger formand Jan Sillesen.

- Om morgenen vil beboerne prøve at komme ud af området, hvor der i forvejen er rigtig meget kø. I dag holder folk jo ofte i kø på Ravnsbjergvej helt ud til Stavtrup. Så de veje, der går ind og ud af området, vil blive endnu hårdere belastet, end de allerede er, siger han.

Grøndalsvej er en del af Vestergårdsskolens skoledistrikt, så derfor er vi meget opsatte på, at hastigheden skal ned, og at det skal være trygt at færdes der som cyklist

Per Lüchtemeier, Aarhus Kommune

Mere lokal trafik på Grøndalsvej

Den nye lokalplan for boligområdet, som er ved at blive udarbejdet, har været undervejs i tre år.

Helt fra start har Aarhus Kommune været optaget af, hvad det kommende byggeri vil have af konsekvenser for trafikken, siger projektleder i Aarhus Kommune Per Lüchtemeier. Blandt andet med tanke på det trafikale pres og den smutvejskørsel, der præger Grøndalsvej i dag.

- Det er ikke sådan, at vi er voldsomt bekymrede over den trafik, som ny bebyggelse i området medfører, men selvfølgelig medfører det trafik, når der kommer boliger, erhverv og en daginstitution, siger han.

- Det særlige ved området er, at den eneste måde, man kan afvikle trafikken til og fra området på, er med indkørsel fra Grøndalsvej.

- Så i stedet for en hurtigt gennemkørende trafik på Grøndalsvej, som vi ser i dag, får vi mere lokal trafik, som enten kører ind eller ud fra bebyggelsen. Derfor har vi snakket om, hvad der skal til for at gøre området sikkert at bevæge sig i – også for cyklister og gående, siger Per Lüchtemeier.

Cykelstier og fartnedsættelse

På Grøndalsvej er der flere tiltag i spil.

Ejendomsselskabet KPC, som står for udviklingen af boligområdet, har tilbudt at lave en såkaldt udbygningsaftale.

- Det indebærer, at vi har tilbudt at etablere cykelsti i begge sider af Grøndalsvej. Tanken er, at skolebørn skal kunne komme tryggere til og fra skole, og at alle dem, der har ærinder på ruten, nemmere kan komme på cykelsti. Det er noget, vi regner med at skulle stå for – selvfølgelig i tæt samarbejde med kommunens rådgivere, fortæller projektdirektør i KPC Johan Gottschalck.

Udbygningsaftalen indeholder desuden en hævet eller markeret plads på midten af Grøndalsvej med en anden type belægning. Pladsen skal forbinde de nye områder nord og syd for Grøndalsvej og samtidig være med til at få bilister til at sænke hastigheden på vejen.

Der skal være fodgængerfelt centralt på Grøndalsvej, når det nye boligområde skyder op. Illustration: Arkitema

Desuden planlægger Aarhus Kommune at sænke hastighedsbegrænsningen på Grøndalsvej.

- Grøndalsvej er en del af Vestergårdsskolens skoledistrikt, så derfor er vi meget opsatte på, at hastigheden skal ned, og at det skal være trygt at færdes der som cyklist, siger Per Lüchtemeier.

- Vi starter med Grøndalsvej, men på sigt skal vi også se på Ormslevvej og sammenhængen mellem de to, og hvordan vi i det hele taget får gjort ruten til Vestergårdsskolen mere sikker for eleverne, siger han.

Der kommer fortsat til at være busstop på Grøndalsvej.

Svingbaner og motorvejsramper

På Ravnsbjergvej bliver der indlagt ekstra svingbaner i krydset ved Ravnsbjergvej/Skanderborgvej for at kunne afvikle trafikken ind og ud af det nye boligområde.

Derudover forsøger Aarhus Kommune at indtænke de – måske – kommende motorvejsramper ved Ravnsbjergvej/Ormslevvej i projektet.

Motorvejsramperne har i årevis været et ønske fra Aarhus Kommune og vil betyde, at Ravnsbjergvej skal udvides fra en tosporet til en firesporet vej.

- Ramperne har haft indflydelse på planlægningen af Viby Bakke (det nye boligområde ved Jyllands-Posten, red). Vi har blandt andet været nødt til at trække bebyggelsen lidt længere tilbage for at skabe plads til, at Ravnsbjergvej potentielt kan blive udbygget til at være firesporet i fremtiden, fortæller Per Lüchtemeier fra Aarhus Kommune.

Ser I på ramperne som en mulig god løsning i forhold til trafikafviklingen?

- I helhedsplanen ”Bedre by i Viby” er ramperne en del af forudsætningen for at kunne gøre området omkring Viby Torv og Viby C roligere med mindre trafik.

- Men der kan være andre lokale ulemper ved det. Sådan er det, når man arbejder med det helhedsorienterede blik. Vi kan jo ikke fjerne trafikken – selv om vi nogle gange gerne ville – så det handler om at få det løst bedst muligt, siger Per Lüchtemeier.

Hvis ramperne kommer, og Ravnsbjergvej udvides, skal der blandt andet findes en løsning på, hvordan skolebørn fra blandt andet Grøfthøjparken trygt kan krydse den firesporede vej for at komme til Vestergårdsskolen, tilføjer Per Lüchtemeier.

Forslag om busterminal ved Store Ravnsbjerg

Hos Viby Grundejerforening mener formand Jan Sillesen, at det er helt afgørende at få etableret motorvejsramperne – og gerne i en ”light udgave”, hvor Ravnsbjergvej forbliver tosporet, som foreningen tidligere har foreslået.

- Med det nye boligområde ved Jyllands-Posten bliver trafikmønstret endnu mere ensidigt om morgenen og eftermiddagen, hvor alle skal den samme vej. Samtidig er der også planer om at bygge boliger på Store Ravnsbjerg.

- Derfor er vi simpelthen nødt til at få bragt de ramper i spil for at få en del af trafikken op på motorvejen i stedet for, siger han.

Foruden ramperne håber Jan Sillesen, at kommunen vil sikre gode forbindelser til den kollektive trafik.

- Vi har foreslået kommunen at etablere en busterminal på Store Ravnsbjerg-grunden, så vi kan få noget kollektiv trafik derop, som beboerne på Jyllands-Posten-grunden formentlig også vil bruge.

- Man har talt om, at der skulle laves en busterminal på Viby Torv, og det synes vi, er en virkelig dårlig idé. I vores øjne ville det være mere oplagt at flytte en eventuel busterminal til Store Ravnsbjerg, siger han.

Energiselskabet E.ON opsætter snart både almindelige og såkaldte lynladestandere i Viby. Foto: Kristine Dam Johansen

Flere ladepladser til elbiler er på vej til Viby

I dag er det allerede muligt at sætte stikket i og oplade sin elbil på Viby Torv. Men snart kommer der endnu flere ladepladser til.

Energiselskabet E.ON har fået tilladelse til at etablere 12 nye ladepladser på Viby Torv, som bliver en kombination af almindelige ladepladser og såkaldte lynladepladser.

På lynladepladserne kan man – afhængig af hvilken elbil, man har – typisk oplade bilen til at køre 200 km på 10-20 minutter.

Der kan dog gå mere end seks måneder, før de nye ladepladser er klar til brug.

På Viby Torv bliver der etableret 12 nye ladepladser til elbiler, som skal erstatte de pladser, der allerede er på torvet i dag. Ladepladserne bliver offentligt tilgængelige og kan bruges af alle.

Hvis du er den glade ejer af en elbil, kan du fremover få lynladet din bil på den ovale parkeringsplads ved Viby Torv.

Aarhus Kommune har givet energiselskabet E.ON tilladelse til at etablere 12 nye ladepladser på torvet fordelt mellem otte almindelige ladepladser og fire såkaldte lynladepladser.

På lynladepladserne kan man – afhængig af hvilken elbil, man har – typisk oplade bilen til at køre 200 km på 10-20 minutter.

De nye ladepladser kommer til at erstatte de få pladser, der allerede er på Viby Torv i dag, og de bliver offentlige tilgængelige, så alle med en elbil kan benytte sig af dem.

Placeringen ved Viby Torv er attraktiv af flere årsager, fortæller Vibeke Agerdal Kristiansen, Head of PR & Public Affairs hos E.ON.

- Viby Torv ligger både tæt på motorvej, indfaldsveje og spise- og handlesteder, så det gør det til et godt sted at holde pause og lade op, for eksempel på vej til Aarhus eller ud af Aarhus, eller for de mange beboere i området, siger hun.

Op til seks måneders ventetid

Tidsbegrænsningen for at holde på pladserne bliver tre timer på de normale ladepladser og en halv time på lynladerpladserne.

E.ON kan ikke sige præcis, hvornår de nye ladestandere bliver sat op, så elbilisterne kan få glæde af dem. Men det kan være nødvendigt at væbne sig med lidt tålmodighed.

- Vi arbejder på det så hurtigt som muligt. Men vi oplever i øjeblikket meget travlhed også hos vores installatører, og det kan i nogle tilfælde tage mere end seks måneder for det lokale forsyningsselskab at få eltilslutning, siger Vibeke Agerdal Kristiansen fra E.ON.

Kommunen: - Vi synes, placeringen er god

Det er Aarhus Kommune, der har givet tilladelse til etableringen af de nye ladestandere.

- Viby Torv er et område med meget parkering, og vi kunne godt se, at der var mangel på ladeinfrastruktur uden for midtbyen. Så vi tænkte, at det var en fin mulighed for at få en blanding af lyn- og normalladere i området, siger Hannah Winge, mobilitetsplanlægger i Aarhus Kommune.

Fremover får kommunen bedre mulighed for at pege på områder, hvor de mener, at der er brug for at blive opsat ladestandere til elbiler.

I april trådte ny lovgivning i kraft, som betyder, at det ikke længere er operatørerne, der ansøger kommunen om en placering, men derimod kommunen, der udbyder lokaliteter til nye ladestandere. Herefter kan operatørerne komme med tilbud på placeringerne.

- Det betyder, at vi kan stille flere krav som kommune og bedre planlægge, hvor vi mener, det giver mening at opstille nye offentlige ladestandere, fortæller Hannah Winge.

På de kommende ladestandere på Viby Torv kan man betale for strøm med kreditkort direkte eller via E.ON’s app.

Foruden pladserne på Viby Torv er der offentlige ladestandere ved Auras domicil på Skanderborgvej.