Få overblikket: Her er der planer om nye cykelstier og bedre trafikforhold i Viby
Flere trafikprojekter er på tegnebrættet rundt omkring i Viby. Nogle er finansieret og på vej, andre er et ønske fra kommunens side, men pengene er ikke fundet endnu.
Sikkert er det, at der kommer en cykelsti langs Søndervangs Allé. Derudover ønsker kommunen at gøre det nemmere at krydse Christian X’s Vej ved AGF's træningsanlæg og etablere en cykelsti på Bøgeskov Høvej.
Kommunen har også øje på området omkring Søndervangsskolen som en mulig kommende 40 km/t-hastighedszone.
Til gengæld har projektet med at skabe bedre adgangsforhold for gående og cyklister på Kongsvang Station lange udsigter.
Viby er et stærkt trafikeret område, og der er nok at tage fat på for kommunen i forhold til at forbedre forholdene for bilister, cyklister og fodgængere rundt omkring i bydelen.
På grund af prisstigninger på byggematerialer er mange planlagte trafikprojekter dog p.t. skudt til hjørne, men Aarhus Kommune har stadig ambitioner om både små og store anlægsprojekter i Viby.
Få overblikket her.
Cykelsti på Søndervangs Allé
På Søndervangs Allé i det sydlige Viby kan cyklister se frem til bedre forhold i den nærmeste fremtid.
I forbindelse med det planlagte byggeri af et boligtårn i seks etager, rækkehuse og torveområder omkring Rosenhøj, som byrådet vedtog i marts, skal der etableres en 60 meter lang cykelsti langs Søndervangs Allé.
Der er fundet finansiering til cykelstien i Aarhus kommunes såkaldte anlægsprogram for 2022.
Projektet bliver efter planen udført i løbet af 2022 og 2023.
Cykelsti på Bøgeskov Høvej
På Bøgeskov Høvej arbejder kommunen også med et projekt om at lave cykelstier på begge sider af vejen på strækningen fra Skovlundgårdsvej til Grøndalsvej.
Der er ikke afsat penge til projektet endnu, men stierne er fortsat på tegnebrættet, fortæller specialkonsulent i kommunens mobilitetsafdeling, Lars Clausen.
- På grund af stigende materialepriser er det et projekt, der er meget dyrere nu, end det var for få år siden. Men vi håber, at vi får penge til at gennemføre det. Vi har tegningerne på det, siger han.
Bedre krydsningsforhold på Christian X's Vej
I området omkring AGF's træningsanlæg ønsker kommunen at gøre det nemmere at krydse Christians X's Vej ved at ombygge et helleanlæg, så det bliver nemmere og mere sikkert at komme over den trafikerede vej.
Helleanlægget skal efter planen etableres ud for Kirkevej. Fra Kirkevej kan man nemlig via en sti og en tunnel komme under jernbanen og videre til Viby Torv. Kirkevej er derfor en oplagt smutvej for mange.
Lars Clausen fra kommunens mobilitetsafdeling regner med, at projektet bliver realiseret, selv om der ikke er afsat penge til det endnu.
- Vi har ikke et godkendt anlægsprogram for 2023 endnu, men vi forventer at få projektet med der, siger han.
40 km/t-zone omkring Søndervangskolen
I Viby Syd er området omkring Karensmindevej, Matildelundsvej og Anerovej, hvor Søndervangskolen ligger, i spil til at blive omdannet til en 40 km/t hastighedszone.
- Det er et lukket område, hvor det vil være helt oplagt og forholdsvist enkelt at indføre 40 km/t. Det ville man typisk gøre med et minimum af fysiske fartdæmpere (for eksempel vejbump, red.) og helst helt uden, siger specialkonsulent i kommunen Lars Clausen.
Projektet med at sænke farten i området afhænger dog af flere forhold.
Først og fremmest skal forsøgsordningen med at etablere 40 km/t-hastighedszoner udvides, så der bliver indført flere zoner end dem, der allerede er etableret i eksempelvis Tilst-Skjoldhøj, Hjortshøj, Stavtrup, Langenæs, Solbjerg og Kasted.
Derefter skal kommunen have en dialog med de enkelte fællesråd - heriblandt Viby Fællesråd - om, hvor de kunne forestille sig, at der blev lavet hastighedszoner, før det bliver besluttet, om farten skal sænkes ved lige netop Karensmindevej og Matildelundsvej.
Holme Ringvej i spil til højklasse-busser
Der har i mange år været fokus på trafikken omkring Holme Ringvej, blandt andet fordi vejen er meget befærdet og samtidig skolevej for eleverne på Viby Skole.
Bedre cykelstier har været på tale, men lige nu tøver kommunen med nye tiltag, fordi Holme Ringvej potentielt kan være i spil som en del af ruten til de såkaldte BRT-busser.
BRT-busserne er en højklasset kollektiv transportform, som skal være et alternativ til letbanen og efter planen køre fra det nordlige Aarhus langs ringvejen gennem Viby og sydpå.
Den endelige linjeføring er dog ikke på plads endnu.
- Lige nu indgår der overvejelser over, hvilken rute BRT-busserne præcis skal køre, og der indgår Holme Ringvej som en af de mulige veje, hvor bussen skal køre. Hvis det ender med, at den skal det, får det betydning for, hvordan vejen i så fald skal indrettes, siger Lars Clausen, specialkonsulent i kommunens mobilitetsafdeling.
Forbedret kryds ved Rugholmvej
Ved kolonihaveforeningen Rugholm er der tale om at lave bedre afmærkning og stitilslutning i krydset Rugholmvej/Norringholmsvej for at gøre krydset lidt mere sikkert for cyklister, fortæller Lars Clausen.
- Der er et par cykelruter, der krydser hinanden et dumt sted med en viadukt, hvor oversigtsforholdene er dårlige. Derfor har vi foreslået, at man højner trafiksikkerheden i det kryds. Men det er et mindre projekt, som næppe bliver særligt højt prioriteret at finde finansiering til lige foreløbigt, siger Lars Clausen.
Kongsvang Station må vente på bedre adgangsforhold
Der skal være bedre adgangsforhold for gående og cyklister, der skal med letbanen fra Kongsvang Station.
Det er kommunen sådan set fast besluttet på, og der er også fundet finansiering til at føre projektet ud i virkeligheden, men arbejdet er blevet udsat i en årrække.
Årsagen er, at Banedanmark skal udføre et projekt på Kongsvang Station, hvor fodgængerbroen skal hæves, og der skal laves nye ramper. Og det får betydning for, hvordan de forbedrede adgangsforhold, som kommunen gerne vil lave, kan se ud.
- Banedanmark har oplyst, at deres projekt er udskudt til 2025-26. Og i disse tider, hvor vi er trængt på økonomien på grund af prisstigninger, er der ikke noget, der tyder på, at vores projekt bliver realiseret, før Banedanmark er færdige. Vi vil hellere afvente og få det lavet rigtigt første gang, siger Lars Clausen fra Aarhus Kommune.